جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

راز قدرت گلادیاتور ها در غذایشان بوده!

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹ ب.ظ

باستان شناسان شهر باستانی پمپی در کشفی بزرگ پی برده اند گلادیاتورهای رومی که تا سر حد مرگ به مبارزه ادامه می دادند چطور می توانستند چنان جراحات شدیدی را تا مدتی طولانی تاب آورند؛ همه ی این ها به لطف «سوپر غذا»یی بوده که آن ها در رژیم غذایی خود داشتند.

پژوهش اخیری که در آن استخوان های گلادیاتورها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به مطالعه ی آشپزی دوران باستان پرداخته، نشان داده که داشتن یک رژیم غذایی سالم تا حد در زنده ماندن آن ها نقش داشته. یکی از این غذاها سوپی بوده که از سبزیجات ساخته میشده.

وقتی صحبت از گلادیاتورها می شود، آن ها را اغلب گوشتخوار، تصور می کنیم. «اما از قرار معلوم اصلاً اینگونه است، این غذا کاملاً گیاهی است و این واقعاً فوق العاده است که به گلادیاتورها از همین سوپ می دادند.»

«این سوپ با اینکه گیاهی است اما در واقع چاق کننده است چون در این حالت همه کالری هایتان را از کربوهیدرات ها دریافت می کنید، اما بی دلیل نبود که آن ها این کار را می کردند.» «آن ها می خواستند یک لایه چربی داشته باشند تا وقتی شمشیر یا خنجر بدن شان را می برید، با آنکه خون زیادی از آن ها می رفت اما یک لایه چربی داشته باشند که کمک کند عضلات و اندام های داخلی شان محفوظ بماند. بنابراین احتمال جان به در بردن از مبارزه و شرکت در مبارزه ی بعدی در یک روز دیگر، بیشتر می شد.

این سوپ مخصوص برای گلادیاتورها مثل یک سوپر غذا بود و آن ها به آن نیاز داشتند. طولانی ترین مبارزه ای که در اینجا برگزار می شد تا پنج روز ادامه پیدا می کرد.

  • ۹۹/۰۳/۳۱