جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

کتابی که روزی به دردم خورد

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸ ب.ظ

گفتم که کمی در کارهای اینترنتی و وبی مشغولم و بی علاقه نیستم بهش. اما بزارید بیشتر بگم. یه سایت سفری داشتم سالها قبل و اون روزها که تحریم نبود مسافر میومد ایران، کار و کاسبی داشتم. یکی از کتابهایی که اون زمان بهم کمک کرد همون کتاب سئو بود. حالا سئو چیه؟ به زبون من یعنی چه کار کنیم که سایتمون رتبه بهتری بگیره اما بهتره یه تعریف از یه سایت دیگه بیارم.

در پستهای قبلی گفتم که کمی در کارهای اینترنتی و وبی مشغولم و بی علاقه نیستم بهش. اما بزارید بیشتر بگم. یه سایت سفری داشتم سالها قبل و اون روزها که تحریم نبود مسافر میومد ایران، کار و کاسبی داشتم. یکی از کتابهایی که اون زمان بهم کمک کرد همون کتاب سئو بود. حالا سئو چیه؟ به زبون من یعنی چه کار کنیم که سایتمون رتبه بهتری بگیره اما بهتره یه تعریف از یه سایت دیگه بیارم. 

سرچ کردم و این تعریف از سایت متمم رو آوردم:

هدف سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ بهتری را به مقاله ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. سئو یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.

گفتم که منم ناگزیر بودم و یه چیزهایی یاد گرفتم. البته به نظرم اون کتاب باید قدیمی شده باشه دیگه اما اون روزها خوب بود. روزگاری بود واسه خودش و سایتها هم کم بودند و وبلاگ نویسی هم واسه خودش کلاس داشت نه مثل الان که وبلاگها بیشتر شده ابزاری برای پخش اخبار سایتهای دیگر. یه جوری که اصلا احساس نمیشه آدمی واقعی پشت وبلاگ نشسته. برای همین من خیلی دوست دارم پستهای شخصی بنویسم و به گذشته برم تا اگر خواننده ای بود، باور کنه من واقعی ام. بوخودا راست میگم.

بگذریم و بریم سر اون بحث اول. ولی بزار قبلش یه چیزی بگم. اینقدر از این سایتها که آدرس فارسی دارند بدم میاد که نگو، واسه همین تا بتونم لینک به این سایتها رو میبرم و با یه سرویس کوتاه کننده آدرس، کوتاه میکنم (شت! کلی باهاش ور رفتم و نمی شد آخرش فهمیدم اینجا نمیشه لینک کوتاه گذاشت. لابد دلیلی داره دیگه. پس با همون آدرسهای بلند در خدمت شما هستیم). حالا دیگه واقعا بریم سر بحث اول. یه سرچی کردم و دیدم وبلاگهای قدیمی هم درباره اش زیاد نوشتند. چندتاش رو ببینید. شاید شما هم ازون کاربران قدیمی وب باشید: 

 

اینجا چند کتاب معروف اون قدیم ها لیست شده. حتی نویسنده های جدید (و این یکی) رو هم می بینم که درباره اون کتاب نوشته اند. چند روز بعد اینو و در حال ذوق زدگی اضافه کردم: اون نسخه کتاب را که خونده بودم، در سایت دانشگاه تفرش دیدم، بفرمایید اینم اون کتاب قدیمی سئو که گفتمجوینده یابنده بود. از هارد لپ تاپم که بخاری بلند نشد و ایضا هارد اکسترنال و ایضا سیستم قدیمی خانه.