جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

مراحل طلاق توافقی

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷ ق.ظ

طلاق توافقی همان طور که از نامش پیداست، طلاقی است با توافق زوجین. هیچ اجبار و الزامی قانونی بر اساس حکم دادگاه برای طلاق وجود ندارد و زوجین به هر دلیلی به این نتیجه رسیدند که از یکدیگر جدا شوند. اما زوجین پیش از حضور در دادگاه به منظور انجام مراحل طلاق توافقی، بایستی درباره حقوق و وظایف خود بعد از طلاق تصمیم گیری کنند که مهریه و نفقه و جهیزیه و هدایای قبل ازدواج و حضانت و ملاقات فرزندان مشترک و نفقه آن ها از این جمله است.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی
ــ شناسنامه زوجین
ــ کارت ملی زوجین
ــ عقدنامه

۱- مرحله اول طلاق توافقی آن است که درخواست طلاق توافقی باید در دفاتر خدمات قضایی ثبت شود. بر اساس محل سکونت مشترک زوجین، دادگاه صالحه برای رسیدگی به دادخواست مطروحه مبنی بر طلاق توافقی تشکیل می شود.

۲- در نخستین جلسه دادگاه، دادگاه، زوجین را به داوری و مرکز مشاوره ارجاع می دهد. پس انتظار نداشته باشید که در نخستین جلسه دادگاه، حکم طلاق توافقی صادر شود. در جلسه دادگاه بایستی هر دو حضور داشته باشند. بایستی خواسته خود را مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش یا طلاق توافقی مطرح کنند.

۳- در مرحله دوم دادگاه طلاق توافقی، اخذ گواهی داوری و مشاوره صورت می گیرد. قاضی نظرات واصله را دریافت می کرد و در صورت لزوم، گواهی عدم امکان سازش صادر می کند.
 

  • ۹۹/۰۳/۲۴

طلاق توافقی