جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

کتاب کاغذی یا الکترونیک؟

چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵ ق.ظ

در یک بعد ازظهر زمستانی برای اهالی کتاب هیچ وسیله ای نمی تواند جایگزین یک کتاب خوب شود؛ یک صندلی راحت، یک کتاب خوب و یک فنجان چای یا قهوه!

با اینکه امروزه اشکال دیگری از کتاب ها وجود دارند اما هنوز هم خواندن نسخه کاغذی و فیزیکی کتاب در اولویت قرار دارد.

یک تحقیق نشان داده است که با خواندن کتاب های الکترونیکی میزان یادگیری کاهش می یابد، در این پژوهش از یک گروه ۲۵ نفری خواسته شد که یک کتاب ۲۸ صفحه ای را در کتاب خوان Kindle بخوانند و یک گروه ۲۵ نفری دیگر هم همان کتاب را از روی کتاب کاغذی مطالعه کردند؛ سپس از آنها خواسته شد که ۱۴ رویداد از داستان را به ترتیب زمان وقوع بیان نمایند؛ در این بررسی عملکرد خوانندگان کتاب های کاغذی بسیار بهتر بود. یک بررسی دیگر هم در دانشگاه Stavanger نروژ بر روی گروهی از دانشجویان انجام گرفت و نشان داد که مطالعه از روی کاغذ یادگیری بهتری به دنبال دارد.

از طرفی نگاه کردن به یک صفحه نمایش به مدت طولانی، عوارضی مانند خستگی و آسیب چشم، خستگی ذهنی و اختلالات خواب را به همراه دارد در حالی که مطالعه از روی کاغذ هیچکدام از مشکلات گفته شده را در پی ندارد.

همچنین خواندن یک کتاب کاغذی نیاز به هیچ وسیله ای به جز خود کتاب ندارد؛ همچنین تمامی افراد به سادگی می توانند از آن استفاده کنند بدون آن که نگران تمام شدن شارژ باشند!

اما کتاب های چاپی همه اش سود نیستند و چون کاغذ کتاب ها از درختان تولید میشود این دوستان ارزشمند می توانند به محیط زیست صدمه وارد کنند. از فواید کتاب های الکترونیک نیز می توان به نجات درختان، قیمت کمتر، استفاده آسان و آپدیت آسان اشاره کرد.

شما کدام نوع کتاب را میپسندید؟

  • ۹۸/۱۱/۲۳

کتاب

کتاب خوانی