جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

لرزه نگار باستانی

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳ ب.ظ

مردم باستان تکنولوژی هایی بسیار پیشرفته داشته اند اما در گذر زمان یا به فراموشی سپرده شده اند یا اینکه طرز کار آنها فراموش شده است.

برای نمونه می توان به لرزه نگار باستانی چینی ها اشاره کرد که حدود ۲ سال پیش ساخته شده است. چینی ها روشی برای شناسایی زلزله تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری ابداع کرده که می توانستند با استفاده از آن مکان وقوع زلزله را نیز مشخص می کردند.

اولین زلزله نگار در سال ۱۳۲ پس از میلاد مسیح توسط یک مخترع چینی به نام ژانگ هنگ ابداع شد. این ابزار از یک مخزن بسیار بزرگ با ۸ سر اژدها در اطراف لایه بیرونی و روی نقاط خاصی از یک قطب نما تشکیل شده بود. هنگامی که زلزله ای شناسایی می شد، توپی از درون دهان یکی از اژدهایان بیرون آمده و به درون کاسه ای در درون ابزار می افتد.

محل خروج این توپ مکان وقوع زلزله را نشان خواهد داد. در درون این مخزن بزرگ یک تکه چوب قرار داشته که به شکل بسیار ظریف و دقیقی کار گذاشته می شد. وقتی که یک شوک کوچک از مخزن عبور می کرد باعث افتادن آن تکه چوب در جهتی خاص می شد که توپ را از دهان یک اژدهای خاص بیرون می انداخت.

محققان امروزی توانسته‎ اند این وسیله را بازسازی کرده و با موفقیت ۴ زمین لرزه رخ داده را شناسایی کنند. این ابزار چنان دقیق بود که با نتیجه بدست آمده از ابزارهای زلزله نگار امروزی مطابقت کامل داشت.

در اینجا می توانید در مورد سایر تکنولوژی های پیشرفته باستانی بیشتر بخوانید.