جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

پس از مرگ چه بر سر ما می آید؟

پنجشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۲:۵۰ ب.ظ

کسی پیدا نمی شود که حتی برای یک بار هم شده به اتفاقات پس از مرگ فکر نکرده باشد. از آموزه های دینی و مبحث روح و ... که بگذریم، آنچه که برای جسم انسان اتفاق میوفتد، قابل مشاهده و اندازه گیری است. اما در این باره هم شایعات فراوانی وجود دارد.

در جایی خواندم که نوشته بود پس از مرگ مو و ناخن های انسان تا مدت ها به رشد خود ادامه می دهند! این موضوع بسیار عجیب و تصورش کمی هم خوف ناک است. چه معنی دارد که مو و ناخن یک مرده رشد کند، اگر اینطور باشد شاید هنوز هم آگاهی وجود دارد، شاید صدا ها را هم بشنود؟

باید گفت این موضوع در حد شایعه ای بیش نیست و مو و ناخن هیچ مرده ای رشد نکرده و نخواهد کرد! واقعیت این است که پس از مرگ، بدن فرد دچار کم آبی شده و بخش اعظم حجم خود را از دست می دهد. با کوچکتر شدن بدن آنطور به نظر میرسد که موها و ناخن ها بلندتر شده اند. این موضوع زمینه ساز این شایعه شده که پس از مرگ مو و ناخن رشد می کند.

اما دلیل علمی تر برای اینکه اطمینان حاصل کنید، که مو و ناخن تان رشد نمی کند. فولیکول های مو و ماتریس ناخن‌ «همان قسمت هایی که زنده اند و در زیر پوست قرار دارند» برای آنکه این اندام را تولید کنند و به رشد خود ادامه دهند، به محرک های هورمونی نیاز دارند. که پس از مرگ از چنین هرمون ها و پروتئن رسانی خبری نیست.

  • ۹۸/۰۴/۰۶