جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

جور وا جور

هر چی گیرم بیاد میزارم و از هر چی خوشم بیاد می نویسم

قلیان چقدر مضر است؟

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۱۲ ب.ظ

قلیان کشیدن یکی از عادات فرهنگی ما ایرانی ها است که توانسته در جریان کشمکش ها و تغییرات فرهنگی خود را به نسل ما برساند. درباره اینکه قلیان کشیدن چقدر مضر است مقالات زیادی نوشته شده و توصیه های بسیار شده است. حتی در جایی خواندم که نوشته بود هر وعده قلیان که مصرف می شود اندازه 5 پاکت سیگار دود وارد ریه های فرد مصرف کننده می کند.

همچنین مقاله ای خواندم که در مورد اهمیت فرهنگی و اقتصادی قلیان نوشته بود، اینجا می توانید بخوانید که چطور قلیان می تواند مهم باشد.

در جای دیگری هم خواندم که نوشته بود، بررسی ۵۴۲ مطالعهٔ علمی در زمینه قلیان نشان می‌دهد، که در مقایسه با کشیدن یک عدد سیگار، کشیدن یک قلیان حدودا ۱۲۵ برابر بیشتر دود، ۲۵ برابر بیشتر قیر، ۲.۵ برابر بیشتر نیکوتین، و ۱۰ برابر بیشتر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند.

نظر یکی از کاربران را در مورد مقاله ای علمی در مورد مضرات قلیان نوشته شده بود، هم در نوع خود جالب بود. این کاربر نوشته بود بنده بیش از ۱۵ سال است که قلیان مصرف می کنم و به دقت بررسی کرده ام که همه آنهایی که در سوانح رانندگی، بیماری های قلبی، سرطان و ... جان خود را از دست داده اند، هیچ کدام قلیانی نبوده اند و خودم هم در حال حاظر هیچ بیماری ندارم ...

اینگونه نظر ها قلیانی ها را مصمم تر می کند تا کارشان را با جدیت بیشتری دنبال کنند. اما به نظر شما واکنش بدن همه افراد نسبت به دود قلیان یکسان است؟